۱۳۸۷ مرداد ۳۰, چهارشنبه

اولین جایزه هنریک ایبسن به پیتر بروک رسید

دولت نروژ اولین دوره جایزه بین المللی هنری را که به نام "هنریک ایبسن" نمایشنامه نویس بزرگ نروژی نامگذاری شده به پیتر بروک کارگردان شهیر انگلیسی اهدا می کند.




 
به گزارش مهر به نقل از مورگن پست، لیو اولمان بازیگر باسابقه نروژی که مدیر گروه داوران این جایزه است در این باره گفت : انتخاب پیتر بروک به خاطر تلاشهای بی وقفه این هنرمند بین المللی در عرصه تئاتر و در جهت اعلام پیام انسانی این هنر متعالی بوده است. بروک با اجرای آثار در خور تحسین و برداشت از نمایشنامه های متعدد از تمامی زبانها نشان داده که هنر و فرهنگ هیچ مرزی نمی شناسد و هیچ ملت و دولتی به صرف همزبانی با آثار نمی تواند ادعای مالکیت یا انحصار آن را بکند.
پیتر بروک کارگردان انگلیسی در سال 1925 در لندن متولد شده و در طول 60 سال کار مداوم حجم عظیمی از آثار نمایشی قدرتمند را در صحنه تئاتر و تلویزیون اجرا کرده است.
جایزه هنریک ایبسن قرار است پس از این، سالانه به یک فعال فرهنگی بین المللی اعطا شود و پیتر بروک به عنوان اولین دریافت کننده این جایزه، در روز 31 آگوست سال جاری (دهم شهریور) برای گرفتن آن به روی صحنه "نشنال تیه تر" شهر اسلو خواهد رفت.

هیچ نظری موجود نیست: